16 Augusti 2008

Nu är min födelsedagsfest färdiggjort för det här året. Det hela resulterade i en 24h fest - i ett sträck alltså!
Jag kan ju dock nämna att det är lite utav en tradition vi har här i byn vi närmsta "byagänget", varje år den 16 augusti har vi en fest största anledningen är att fira mig, sen har vi två kompisar som fyller år i närheten också så blir lite firande av det också, men framför allt så är det ett slags trevligt avslut på sommaren eftersom faktiskt, tragiskt nog, så börjar sommaren vara slut och snart är det bara tillbaka till skolbänken för oss som lever på studiebidrag...

Det här läsåret har jag bestämt mig för att ha större krav på mig själv, jag ska inte arbeta ihjäl mig och jag blir inte nerstämd om jag inte får MVG++++++ på allting jag skriver och gör, men jag ska i alla fall befinna mig i skolans byggnad mer (alltså inte bara infinna mig i byggnaden utan också under rätt tidpunkt, rätt plats och framför allt rätt dag), och jag ska göra lite saker för att underlätta pluggningen:

- Lyssnar man på lektionerna och har i alla fall nära 100% närvaro på varje kurs så kan jag garantera er att ni klarar åtminstonde G på kurserna. Och med att "lyssna på lektionerna" menar jag inte att bara sitta där och ha iPoden i ena örat och kompisen babbel om förra helgens fest i andra örat och sitta och rita smileysar och hjärtan i anteckningsboken/på bänken. Utan lyssna aktivt, fråga om du undrar någon tycker du det är jobbigt att fråga och ställa en fråga mitt i allt i klassen så ta det efteråt med läraren det handlar om, det är trots allt deras jobb sen är det ett stort plus för dom som inte har elefantminnen att anteckna saker som låter viktiga.

- Lär dig hur just du lär dig, pluggar och trycker in saker i din hjärna.

Allt är egentligen uppdelat i tre olika steg, vi börjar logiskt nog med steg ett - anteckningarna!
Anteckningarna som du för under lektionerna, är du en sådan som bara behöver stödord? Måste du skriva ordagrannt vad läraren säger? Behöver du rita bilder och andra illustrationer för att förstå? Är du bara en sådan som bara behöver lyssna så fastnar det bra?

Då kommer vi till steg två - pluggandet!
Hur pluggar just du in sakerna bäst inför till exempel ett vanligt prov? Behöver du bara läsa kursmaterialet plus eventuella anteckningar en gång, tio gånger eller hundra gånger så sitter det? Kan du läsa igenom materialet och stryka undan det som är viktigt och bara läsa in det? Eller det men tillsammans med att du efter du strukit under det väsentliga så skriver du av det för hand så du får skriva det en gång under lektionen, höra det från läraren, läsa det tyst, skriva det en gång till men denna gång det viktigaste bara, och sedan testa läsa högt för dig själv också?

Låna en arbetlös, alkoliserad granne som kan hjälpa dig och förhöra dig med helt random frågor utifrån materialet, så du kan se vad du behöver träna mer på, och vad du inte alls behöver nöta in mer.
Sen får vi ju inte glömma sådana här bonusgrejer som jag föredrar att kalla det, som till exempel hur, när och var pluggandet ska vara, rent miljömässigt alltså.

Behöver du göra något fysiskt ansträngande under tiden? Ta då med en kompis ut på en joggingtur medan ni joggar runt (och ser idiotiska ut när ni egentligen bara springer runt och spelar knattefotboll men utan boll), så passar ni på att förhöra varandra. Eller är du en sådan som behöver ha kallt eller svalt i rummet? Musik i bakgrunden? Något att snaska på under tiden? Och det viktigaste; var ska du plugga? Stadens bibliotek? Vid ditt skrivbord? Göra bort det på skolan? I soffan? Ute i naturen? Ja, som ni säkert förstår så är möjligheterna oändliga!

Ett litet tips är att plugga i etapper, du bestämmer dig för att plugga riktigt, riktigt intensivt i 30 minuter efter det får du 10 minuters paus att göra något annat, till exempel skriva blogg, kolla mejlen, se ett tredjedels tvprogram eller bara belöna dig med ett glas fanta eller en karamell. Efter det återgår du till 30 minuters pluggande, och sen paus igen och så vidare...

Det tredje och sista då, steg tre - examinationen!
Hur ska ni redovisa detta och bevisa att du har pluggat? Har ni ett vanligt salsprov och du vet att du är bättre på en muntlig redovisning, hemprov eller liknande så fråga om det är okej att göra det. Ska ni skriva en 10 sidors lång uppsats och du är radiointresserad fråga om du får göra ett litet radioprogram om ämnet istället där du diskuterar det antingen med folk eller själv. Ska ni ha munlig redovisning och du vet att du blir nervös då och inte riktigt klarar sådant och där av inte kommer kunna prestera så bra som du egentligen skulle kunna så fråga om det finns andra alternativ så som salsprov, hemprov, redovisning i mindre grupp, eller bara för läraren.

Det viktigaste är att du måste komma med egna intiativ gällande sådant, lärare gillar när man gör det, när elever kommer på lite nya och fräscha saker för då vet dom att man bryr sig och tänker på det. Och skulle den ansvarige läraren inte gå med på det så är det inte värre än så att du får ett nej helt enkelt...

Sen är det bara en sak kvar till att vara redan halvvägs till bra betyg, och det är att skaffa fram riktiga skolgrejer.
Skaffa roliga och praktiska kollegieblock, sköna pennor, en almanacka (som du då använder inte använder flitigt i en vecka sen dumpar den på sängbordet) och annat viktigt du kan behöva.

Lycka till nu i skolan, och ha inte allt för höga krav på er själva för jag lovar er att ni kommer dels inte orka och framför allt ångra er att ni lagt ner så mycket extra, helt onödig, tid på sådana saker.


Kommentarer
Postat av: Martina

Riktigt bra tips :)

2008-08-17 @ 17:08:08
URL: http://clarity.webblogg.se/
Postat av: Cornelia

Skitbra tip! Tack tack :)

2008-08-17 @ 18:13:20
Postat av: Anonym

Bra, men ganska självklara tips ;) !

2008-08-17 @ 19:14:23
URL: http://ingram.blogg.se/
Postat av: Peaches

ja, hoppas att det går bra i skolan framöver :D Hoppas du inte tar illa upp, men har du tid att svara på en fråga? Vad tycker du om delad ekonomi vid 18års ålder?

2008-08-17 @ 19:55:13
URL: http://iwonderyouwonder.blogg.se/
Postat av: Helena

jättebra skrivet!

blir nästan lite prppad på att ge gärnet i skolan nu:)

<3

2008-08-17 @ 22:12:05
URL: http://livetutanfor.blogg.se/
Postat av: Linda

Oh vilken mysig blogg! :)

Laddar du också inför höstens pluggande? Jag med, ska nämligen börja gymnasiet nu. :)



Älskade detta:

"Låna en arbetlös, alkoliserad granne som kan hjälpa dig och förhöra dig"



Haha, ha det bra sålänge! :)

2008-08-17 @ 22:17:18
URL: http://molinarn.blogg.se/
Postat av: sna

Vilket år ska du börja ?

2008-08-18 @ 00:51:56
URL: http://snaa.blogg.se/
Postat av: Linda

God Morgon

2008-08-18 @ 08:47:29
URL: http://sweetkay.blogg.se/
Postat av: Sara

fin blogg!=D

2008-08-18 @ 10:41:45
URL: http://wwwduochjagvs.blogg.se/
Postat av: Sophie

Tack för tipsen! Bra blogg och tack för läsningen av min.

2008-08-18 @ 23:04:34
URL: http://afrenchlove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Mejladdress?

Blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback