03 Oktober 2008

Okej, jag har en fråga. Jag behöver ett svar annars kommer jag ha många sömnlösa nätter här fram över.
Hur skriver man, rent grammatiskt sett när det är parantes och det är i slutet av en mening?

Alltså, skriver man:
Min andra tröja är i tvätten (den rosa).

eller

Min andra tröja är i tvätten (den rosa
.)

Det jag undrar är alltså vart hamnar punkten? Efter den sista parantesen eller innan den sista parantesen?
Blev en sjuk mening som inte är korrekt egentligen alltså i orden men ni fattar innerbörden i alla fall.


Kommentarer
Postat av: Alex/stampe

Eftersom "den rosa" inte är en enskild mening, utan snarare ett slags tillägg till den riktiga meningen, så borde punkten vara efter parantesen. :)



<3

2008-10-03 @ 22:53:51
Postat av: NeaPea

punkten kommer efter pareantesen;)

2008-10-04 @ 00:32:47
Postat av: Charlotte

punkten är alltid efter parantesen eftersom en punktering avslutar meningen.



Boktips: svenska skrivregler ;););)

2008-10-07 @ 20:33:28
URL: http://charlotte747.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

Mejladdress?

Blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback